Psychoterapia pomaga rozwinąć potencjał pełnego życia

” Pierwszym krokiem w każdej zmianie jest przyjęcie odpowiedzialności za swoje życie. Jak bowiem możemy je zmieniać jeśli nie czujemy się za nie odpowiedzialni? ”

Irvin Yalom

PSYCHOTERAPIA BIAŁYSTOK

CZYM JEST PSYCHOTERAPIA ?

W przeciwieństwie do wspierających rozmów, prowadzisz ze swoimi bliskimi, rozmowy na sesjach są prowadzone przez wyszkolonych psychoterapeutów zgodnie z zasadami, które wypracowały pokolenia terapeutów. Wymaga to znacznie więcej niż mówienia o swoich problemach w nadziei, że ktoś wysłucha i zaproponuje praktyczne rozwiązania lub zapewnienie. Oczywiście terapia może obejmować również porady , ale psychoterapeuci dążą do osiągnięcia trwałego wzrostu, pomagając znaleźć sposoby widzenia, myślenia i odczuwania.

Istnieje wiele form pracy terapeutycznej, które różnią się pod wieloma względami. Mają też wiele wspólnego. Warto zaznaczyć, że wszyscy terapeuci dążą do zapewnienia bezpiecznego, poufnego, nieoceniającego, konsekwentnego, wiarygodnego i akceptującego spotkania z pomocnym człowiekiem. Terapia jest prowadzona tak, abyś Ty i Twoje życie wewnętrzne znalazły się w centrum uwagi.

To Ty dzielisz się osobistymi informacjami o swoim życiu, a terapeuta pracuje, aby pomóc Ci zrozumieć sytuację, z którą się spotykasz i być jak najbardziej otwartym. Obejmuje to powstrzymanie się terapeuty od dzielenia się swoimi poglądami politycznymi, religijnymi, moralnymi lub innymi, które mogą utrudnić Ci bycie sobą. 

CZY POTRZEBUJĘ PSYCHOTERAPII

Terapia pomaga w wielu trudnościach, w tym: lęku, depresji, panice, uczuciu pustki, samosabotażu, uzależnieniu, żałobie, stresie traumatycznym, utracie pracy, wypaleniu, trudnościach seksualnych, burzliwych emocjach, zwątpieniu, obsesjach i kompulsjach, małżeństwie lub trudności w relacjach, unikanie, wstyd, konflikt i kryzys rodzinny, nieśmiałość, niepowodzenie w rozwoju i problemy osobowościowe.

Ale dlaczego nie wziąć tabletki. Prostota, łatwość i czasami opłacalność tego podejścia są atrakcyjne. Leki są często absolutnie konieczne. Jednak trudności emocjonalne, relacyjne i psychologiczne są często nierozerwalnie związane z twoim sposobem bycia w świecie, twoją historią i kontekstem, twoimi potrzebami, życzeniami, lękami, myślami i oczywiście twoją biologią. Interwencja jedynie biologiczna może pomóc Ci poczuć się lepiej (a w niektórych przypadkach umożliwia funkcjonowanie). Niekoniecznie spowoduje głęboką zmianę psychologiczną. Trwała zmiana wyrasta z pełnego zrozumienia trudności, a następnie ponownego dostosowania siebie, życia i relacji, znalezienia znaczenia i pracy nad urzeczywistnieniem swojego potencjału. Terapia wymaga pracy i nakładów, ale daje możliwość głębokiej i trwałej przemiany twojego życia. 

Problemy, w przypadku których terapia jest pomocna : Niepokój, Depresja, Kryzysy emocjonalne, Niska samo ocena, Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, Zaburzenia osobowości, Fobie, Zespół stresu pourazowego (PTSD), Problemy w związkach i rodzinie, Schizofrenia

PSYCHOTERAPIA BIAŁYSTOK

CZEGO MOŻNA SIĘ SPODZIEWAĆ ?

W zasadzie nie ma dwóch takich samych terapeutów, nawet dwóch terapeutów pracujących w tym samym nurcie i stosujących te same metody. Jest kilka rzeczy, których możesz oczekiwać od większości terapeutów. Większość będzie chciała spotykać się raz w tygodniu od 50 do 60 minut.  Podczas pierwszych spotkań prawdopodobnie będziesz dużo mówić, ponieważ twój terapeuta będzie pracował nad zrozumieniem natury twoich trudności. Potraktuj te spotkania jako okazję do wzajemnego poznania się i podjęcia decyzji.

Niektórzy terapeuci podchodzą do tych początkowych spotkań w zorganizowany sposób, zadając pytania i zbierając szczegóły na temat tego, twoich trudności oraz aktualnego i przeszłego życia. Inni mogą bardziej podążać za aktualnymi doświadczeniami. Pod koniec Twojej pierwszej sesji niektórzy zaproszą Cię do powrotu, aby kontynuować od miejsca, w którym przerwałeś, podczas gdy inni mogą już sformułować jasne pomysły, jak postępować. Żadne podejście nie jest lepsze ani gorsze; ważne jest, abyście oboje zaczęli wyjaśniać swoje oczekiwania, nawiązywać dobre stosunki i budować więź. Psychoterapia to terapia umysłu. Celem jest pomoc w wewnętrznej zmianie, abyś mógł żyć bardziej produktywnie. 

Przygotuj się na stopniowy proces, współpracę z terapeutą i podejmowanie ryzyka, gdy poczujesz się gotowy i na to stać. Obejmuje to takie rzeczy, jak otwartość na poczucie bezbronności, uznanie roli, którą możesz w czymś odgrywać lub pozwolenie sobie na zaufanie terapeucie. Budowanie zaufania jest niezwykle ważną częścią relacji terapeutycznej. Prawdopodobnie szukałeś pomocy, ponieważ cierpiałeś. Terapia polega na rozmowie o tym, co wywołuje bolesne wspomnienia, uczucie frustracji, a czasem ujawnienie wstydu. Dobry terapeuta przeprowadzi Cię przez to i zrozumie, że jest to trudne i wymaga czasu. Możesz dać im znać, jak się czujesz, nawet jeśli wiąże się to z twoimi negatywnymi lub pozytywnymi uczuciami do nich. Wiele osób może mieszane uczucia co do terapii, o tym warto poinformować terapeutę.

Miej odwagę być niedoskonałym. Życie to dzieło w trakcie tworzenia

Carl Weathers

PSYCHOTERAPIA BIAŁYSTOK

DOBRZE WYKORZYSTAĆ CZAS

Jak w innych przypadkach, im więcej w to wkładasz, tym więcej zyskuje. W terapii odnosi się to do tego, jak często uczęszczasz, jak bardzo jesteś zaangażowany w sesje oraz czas między nimi. Czas spędzony z terapeutą jest ważny i może być tym czego potrzebujesz, ale prawdopodobnie odkryjesz, że bycie na terapii często oznacza myślenie o rzeczach w nowy sposób też poza gabinetem. Najważniejsza jest maksymalna możliwa otwartość oraz regularne uczestnictwo w sesjach.

Istotną częścią procesu jest możliwość podzielenia się z drugim człowiekiem rzeczami, o których trudno byłoby powiedzieć swoim najbliższym. Może tak być z wielu różnych powodów, ale wstyd i zażenowanie są najbardziej powszechne. Otwartość to cecha, nad którą najlepiej pracować stopniowo. Wyjawienie wszystkich swoich sekretów może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego, ponieważ może sprawić, że poczujesz się okropnie, a Twoje samopoczucie nie zmieni się zbytnio. Dlatego też, zmiana polega na dotarciu do miejsca, w którym ufasz swojemu terapeucie na tyle, by ryzykować powiedzenie mu o  skrywanych emocjach. Odkrywanie, że możesz mówić o wszystkim , jest doświadczeniem terapeutycznym i może zmienić sposób, w jaki zaczynasz odnosić się do siebie.

Pamiętaj: częstotliwość, regularność i ciągłość są niezbędne do osiągnięcia głębi.

Powinieneś także wiedzieć, że udział w psychoterapii nie wystarczy, aby zmienić życie na lepsze. Nadal będziesz musiał pracować nad dbaniem o siebie. Dlatego też warto pracować nad one prawidłowym odżywianiem, dbaniem o kondycję fizyczną, kontakty towarzyskie, utrzymywanie relacji, uczestniczenie w produktywnych zajęciach, odpoczynek, poświęcanie czasu na zabawę itp. Warto korzystać z wartościowych stron internetowych aby rozwinąć wiedzę na ten temat.

PYTANIA KTÓRE POMOGĄ OCENIĆ POSTĘPY TERAPII

Postęp w terapii rzadko jest jedną prostą linią w górę. Podobnie jak podczas wspinaczki na górę, możesz zejść do małych dolin, mimo że ogólnie jest lepiej. Niepowodzenia to okazja, aby się czegoś nauczyć. 

  • Częściej spotykam się z ludźmi lub czujesz się mniej odizolowany?
  • Mam więcej nadziei na zmianę
  • Mam więcej energii?
  • Czuję się bardziej związany ze sobą lub innymi?
  • Byłem w stanie poruszyć tematy terapii, o których nigdy nie myślałeś, że tak się stanie?
  • Lubię siebie bardziej?
  • Zauważasz poprawę w swoim życiu? Np. Praca, miłość, zabawa?
  • Czy jesteś ze sobą bardziej szczery?
  • Czujesz wyzwanie, aby się rozwijać?
  • Działania innych ludzi zaczęły mieć więcej sensu?
  • Czujesz się pewniejszy swoich decyzji?

JEŚLI MASZ WĄTPLIWOŚCI DOTYCZĄCE SPOTKAŃ

Czasami wątpliwości są jedynie oznaką typowo mieszanych uczuć, które pojawiają się podczas robienia czegoś niewygodnego. Czasami są one wyrazem podobnych wątpliwości, które blokują Cię w innych ważnych relacjach. Niestety, mogą też oznaczać, że coś jest nie tak w dopasowaniu między Tobą a terapeutą.

Zacznij od zadania sobie następujących pytań:

  • Twój terapeuta wydaje się akceptować Twoje uczucia, lub dbać o Twoją sytuację?
  • Czy jest to znajome uczucie, które powoduje, że generalnie powstrzymujesz się od związków i czy chciałbyś to przepracować?
  • Jest jasne, że terapia dotyczy ciebie i twojego życia, a nie terapeuty?
  • Czy wydaje się chcieć Cię zrozumieć?
  • Terapeuta starają się ułatwić Ci dzielenie się trudnymi rzeczami?
  • Czy możesz rozmawiać o wątpliwościach lub pytać o szczegóły dotyczące doświadczenia i wykształcenia terapeuty?

KIEDY ZAKOŃCZYĆ TERAPIĘ?

Moment w którym warto ważyć zakończenie terapii: 

  • Osiągnąłeś swoje cele 
  • Koszt przewyższa korzyści

PSYCHOTERAPIA BIAŁYSTOK

W pierwszym przypadku odpowiedź jest dość łatwa. Wymaga od twojego terapeuty lub ciebie przewidywania, aby na początku ustalić jasne i mierzalne cele. Może chciałeś więcej randkować, a może chciałeś terapii, która pomogłaby Ci przetrwać pierwszą rocznicę śmierci bliskiej osoby. Są to wszystkie cele definiowalne i mierzalne, i łatwo jest stwierdzić, czy zostały osiągnięte. Jeśli tak, możesz albo zakończyć terapię, albo wyznaczyć nowe cele i kontynuować.

Wiele osób jednak podejmuje psychoterapię z mniej wymiernymi celami. Łatwo się obrażają, nie tolerują intymności lub chcą zrozumieć, dlaczego inaczej doświadczają życia, sabotują swój sukces lub wybierają niedostępnych ludzi. Istnieje spora ilość przykładów takich sytuacji. Niektóre oferują wyraźne punkty końcowe, wiele z nich może prowadzić do długoterminowych terapii.

Decyzja o zakończeniu często sprowadza się do oceny, czy korzyści nadal przewyższają koszty. Czy nadal robisz duże postępy lub znajdujesz pomoc? Zakładając, że psychoterapia jest przystępna cenowo i zapewnia wartość, nie ma żadnego powodu, dla którego należy ją zakończyć. Wzrost i rozwój emocjonalny następują z czasem. Niektórzy uważają, że integracja psychoterapii w ciągu ich życia jest niezwykle wzbogacająca. Oczywiście możesz tego nie chcieć i nie ma w tym nic złego. Ale nie ma potrzeby kończenia terapii ze strachu, że możesz stać się zależny lub ze strachu, że bycie w terapii dowodzi, że jesteś słaby. 

Zwykle psychoterapeuci wiedzą, jak ustanowić długoterminową relację terapeutyczną, która rodzi niezależność i siłę, a nie zależność i słabość. 

Kiedy zdecydujesz, że czas się skończyć, rozsądnie jest ustawić przyszłą datę ostatniej sesji, a następnie wykorzystać czas przygotowawczy, aby odpowiednio się pożegnać i przetworzyć uczucia, które może wywołać pożegnanie. Jest to szczególnie przydatne, jeśli masz tendencję do lekceważenia pożegnań lub minimalizowania strat, ponieważ może pomóc ci zachować dobre doświadczenie, które miałeś, pozwalając ci zmierzyć się z końcem w autentyczny sposób. 

PSYCHOTERAPIA BIAŁYSTOK